Op 22 wielen over verlaten snelwegen

Road train, gigaliner, ecocombi, monstertruck, autotreno. In bijna elk land heten ze anders: de extra lange vrachtwagens, tot meer dan 25 meter lang en 60 ton zwaar. Nederlandse transportondernemers, chauffeurs en de overheid noemen ze lzv’s, wat een afkorting is van langere en zwaardere vrachtautocombinaties. Iedereen kent ze waarschijnlijk wel, want er rijden er intussen meer dan duizend op de Nederlandse wegen.

Maandagnacht reed het FD met zo’n ecocombi mee, een lzv met rozen uit Afrika en andere snijbloemen die van Aalsmeer naar de grote Duitse bloemenveiling Rhein-Maas net over de grens bij Venlo moesten. Om met eigen ogen te zien welke capriolen de chauffeur moet uithalen om zijn vracht de grens over te krijgen. Want Noordrijn-Westfalen heeft de trucks (al in 2010) in de ban gedaan en dit betekent dat de chauffeur zijn lading vlak voor de grens moet splitsen.

monstertrcuks

Het overladen van bloemen bij de grens met Venlo, afgelopen dinsdag om halfeen in de nacht. | Hollandse Hoogte

Dit overladen is inefficiënt en kostbaar, maar tevens riskant, want Venlo heeft er geen goede voorzieningen voor. Dit was maandagnacht ook de eerste conclusie van de FD-combi van verslaggever en fotograaf ter plekke: het splitsen levert gevaarlijke situaties op. Voor de VVD-parlementariër Barbara Visser was de reportage in het FD van woensdag over de nachtelijke frustraties van de bloemenchauffeur donderdag aanleiding om vragen te stellen aan minister Schultz van Infrastructuur.

Het meerijden op zich is een kleine sensatie. Met 460 pk onder de motorkap en 22 banden onder de combinatie voel je je ‘king of the road’. Het rijden over rotondes lukt net en het blijkt handig te zijn om te weten wanneer een stoplicht bij een kruising op groen springt, want remmen gaat minder eenvoudig dan bij een gewone truck. Ook wist het FD-team niet dat dat ecocombi’s niet mogen rijden als het sneeuwt of er dichte mist is. En wat wij al vermoedden: sommige bloemenchauffeurs blijken soms zo te balen van het tijdrovende (en zinloze) overpakken bij de grens dat zij gewoon doorrijden – de veiling ligt ook maar 2 kilometer over de grens. De Duitse politiewagens die na middernacht vrijwel altijd bij de grensovergang bij Venlo klaarstaan om verdachte voertuigen aan te houden, knijpen kennelijk een oogje dicht.

Alle_Varianten_LZVBijna een sensatie is ook de rit terug naar de veiling in Aalsmeer. Anders dan in bijvoorbeeld Duitsland, België of Frankrijk liggen de Nederlandse snelwegen er tussen een en drie uur in de nacht echt verlaten bij. Alleen enkele andere truckers, veelal lzv’ers, zijn nog – of al – onderweg. Voor de chauffeur die gastheer was van het FD, was het een spel om alle lzv-combinaties die bestaan, te kunnen aanwijzen. Hij wist ook precies te voorspellen wanneer wij de drie lzv’ers met brood zouden tegenkomen (om kwart voor drie) die elke nacht over de A2 van noord naar zuid rijden.

Het interessants voor het FD zijn niet de specifieke problemen met lzv’s op de weg. Een belangrijker gegeven is dat Europa het niet eens kan worden over internationaal transport. Waar Noord-Europa weinig moeite mee heeft, het toelaten van ecocombi’s, stuit in Zuid-Europa (en enkele Duitse deelstaten) op bezwaren. Wetenswaardig is ook dat de Benelux geen genoegen neemt met het getreuzel in Europa en met grensoverschrijdende lzv-regelgeving opnieuw een voortrekkersrol wil spelen in Europa.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s