Rotte rog in Reykjavik

101082251_Thinkstock

Rog, de grondstof voor skata | Getty Images

De dag voor kerstavond, vandaag dus, is een dag van huiselijke ruzies in IJsland. Deuren van keukens of zelfs hele appartementen zullen met plakband worden afgegrendeld van de buitenwereld. De aanstichter: een eeuwenoude culinaire traditie. De IJslanders herdenken op 23 december de sterfdag van Thorlac, hun nationale beschermheilige, met het bereiden en eten van een delicatesse: skata.

 

jamie3

Jamie Oliver in Thrir Frakkar | Van de site van 3 Frakkar

Als journalist wil je alles in je opzuigen om een indruk van binnenuit te krijgen van het land en zijn bewoners en dus probeerde ik skata ook. Een paar dagen voor Þorláksmessa liet ik mij het gerecht voorschotelen in een befaamd visrestaurantje in Reykjavik, 3 Frakkar. De obers keken wat bevreemdend, maar de IJslandse hoogleraar met wie ik op stap was, gaf uitsluitsel over mijn belangstelling.

Op het moment dat de skata voor mij stond, begreep ik meteen waarom die ruzies ontstaan en waarom dit product niet in het aanbod zit van de vele visserijexporteurs in IJsland. De stank is onuitstaanbaar. Doordringende ammoniakdampen laten je hoofd exploderen en branden voor je gevoel gaten in je binnenste. Skata is rottende rog met een grote hoeveelheid ureum, vandaar de kenmerkende ammoniakwolk. Het lukte mij de helft van de portie op te eten, daarna had ik er meer dan genoeg van.

Enkele IJslanders die ik daarna interviewde, vroeg ik of zij gecharmeerd zijn van skata, waarvan overigens ook een haaivariant bestaat, Hákarl. Niemand antwoordde bevestigend. Ze kennen het gerecht uit hun jeugd, maar wagen zich er nu niet meer aan.

Soms moet je als journalist er veel voor over hebben om een natie te leren kennen. Uit mijn geworstel met skata maakte ik op dat de IJslanders inderdaad uitermate trots moeten zijn op land en hun culturele verworvenheden.

Geef een reactie

