Bijna twee euro per Nederland, dubbeltje per Belg

Crowdfunding via internet groeit zo snel dat de sector er morgen anders uitziet dan vandaag. Het FD-team dat in de dienstverlening naar Nieuwe Kampioenen speurt en daarbij al snel terecht kwam in het jonge wereldje van crowdfunders, werd verrast door plotselinge plotwendingen. Zo dachten wij een paar weken geleden een echte Nieuwe Kampioen te hebben gevonden onder de rond tachtig crowdfunders in Nederland, Geldvoorelkaar.

2014-12-08 19_46_00-Het Financieele Dagblad - 20141208Maar een dag nadat wij contact hadden opgenomen met dit bedrijf uit Rhenen, konden we op zoek gaan naar een nieuwe kandidaat. Want Geldvoorelkaar was plotseling overgenomen door het Zweedse TrustBuddy. En bedrijven die niet zelfstandig zijn, kunnen bij ons geen nieuwe kampioen zijn. De onderneming die door het wegvallen van Geldvoorelkaar automatisch een stapje hoger op de ranglijst van dienstverleners kwam en ineens de prijzen viel, was ook weer een crowdfunder, Symbid in Rotterdam.

Er is veel heibel over crowdfunding, maar het instrument speelt vooralsnog slechts een marginale rol in de financiering in Nederland, zo blijkt uit cijfers van het adviesbureau Douw&Koren, dat in het fenomeen is gespecialiseerd.

Toch behoort Nederland tot de vier Europese landen die voorop lopen in Europa, zegt Gijsbert Koren, die zichzelf Twitter een ‘crowdfunding guy‘ noemt. De drie andere zijn Groot-Brittannië, dat met trendsetter Zopa de onbetwiste nummer een is, Frankrijk en Duitsland.

Hekkensluiter in het rijtje van de belangrijkere landen in Europa is België. Douw&Koren heeft er zelfs een afzonderlijk rapport aan gewijd. De Belg stopte vorig jaar gemiddeld maar 10 eurocent in crowdfundingprojecten. In Nederland was dit € 1,90 en in Groot-Brittannië omgerekend €10.60. De achterstand in België heeft volgens Koren te maken met het minder intensieve gebruik van internet, beperkende wetgeving en vooral de risicomijdende aard van de Belg.

2014-12-08 11_16_52-newsmonkey.beToch zijn opmerkelijke projecten in België die niet zonder crowdfunding zouden zijn ontstaan. Zoals Newsmonkey, een ‘rebelse, onafhankelijke actuasite voor de jonge change generation’. Een jaar geleden zei hoofdredacteur Mick Van Loon tegen Knack: ‘In 2013 is er nood aan een nieuwe journalistieke aanpak. Traditionele uitgevers snappen nog altijd de impact van het internet niet. De idee dat je nog controle kan uitoefenen over de nieuwsagenda, is compleet voorbijgestreefd.’ De site kreeg via crowdfunding een extra startkapitaal van €300.000 mee. Dit was drie keer meer dan het doel was. Met die aversie van de Belgen tegen risico’s valt het kennelijk toch wel mee.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s