Op Duitse bodem: riskant

500px-Zeichen_330.svgStel u bent voor uw werk op weg naar een klant in Duitsland. Vanaf over een maand kunt u onderweg worden aangehouden en als u pech hebt en niet kunt aantonen dat u zich hebt gehouden aan de formaliteiten rond de nieuwe wet op het minimumloon in Duitsland, loopt u het risico een fikse boete te moeten betalen. Als u bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeur bent, kan die boete oplopen tot € 1 mln. In gelijke delen te verdelen over u of uw werkgever en uw klant.

Ook mij als journalist kan dit overkomen. Want de nieuwe wet op het minimumloon is voor iedereen van toepassing. Voor de Duitsers én voor alle buitenlanders die in Duitsland zakelijk onderweg zijn.

Althans waarschijnlijk, want een maand voor de ingangsdatum is er nog veel onduidelijk. Zelfs de instantie die belast is met de controle op de naleving van het minimumloon, de Duitse douane, tast nog volledig in het duister, zo constateerde Transport en Logistiek Nederland verontwaardigd. De branchevereniging in Zoetermeer was zelf Duitse wetteksten op internet tegengekomen en kreeg van de Duitse ‘Zoll’ het verzoek deze op te sturen. ‘Dit is toch de omgekeerde wereld’, zegt Elmer de Bruin, secretaris internationaal vervoer bij TLN.

Het probleem is niet het minimumloon zelf. Het lastige en onduidelijke is de administratieve rompslomp die de nieuwe wet met zich meebrengt. Vervoerders moeten bijvoorbeeld vooraf de ritten opgeven, met details zoals de geboortedatum van de chauffeur en het tijdstip van het oversteken van de grens. Ze moeten die gegevens twee jaar lang bewaren bij een eigen steunpunt in Duitsland. Wie zo’n steunpunt nog niet heeft, moet er dus snel een zoeken.

Maar ook dit is nog niet zeker. Wat wel vaststaat, is de hoogte van het minimumloon. Dit is € 8,50 per uur, wat een stuk lager is dan het omgerekende minimumuurloon in Nederland.

2014-11-30 20_48_40-wsi_mindestlohnbericht_2014.pdf (BEVEILIGD) - Adobe Reader

Hans-Böckler-Stiftung (DGB), januari 2014

Overigens hoeft voorlopig niemand bang te zijn te worden gecontroleerd. Want de Duitse douane heeft een chronisch tekort aan arbeidskrachten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s