NRW zegt nee

Het traject is maar één kilometer lang en toch mag het niet: met een extra lange vrachtwagen vol bloemen uit Aalsmeer of Naaldwijk over een miniem stukje Duits asfalt doorrijden tot aan de poorten van bloemenveiling Rhein-Maas in Herongen, net over de grens bij Venlo.

2014-11-26 16_27_48-Veilingstraße A1 - Google MapsDe vrachtwagens, ‘ecocombi’s’ of LZV’s, moeten noodgedwongen bij Venlo stoppen en hun lading splitsen. Het transportbedrijf Wematrans uit Honselerdijk in het Westland doet dit al jaren en neemt de extra kosten voor lief. Het voordeel van de LZV (de lading van drie traditionele vrachtwagencombinaties past grofweg in twee LZV’s) weegt kennelijk op tegen het nadeel van de rompslomp bij de grens.

Transport en Logistiek Nederland klaagt er al geruime tijd over en lobbyt geregeld om het Duitse verbod van de kaart te krijgen. Minister-president Mark Rutte legde het dossier op tafel bij een bezoek vorige maand van minister-president Hannolere Kraft van Noordrijn-Westfalen, de deelstaat waarin Herongen ligt en die vaak afgekort wordt tot NRW.

Maar Rutte kreeg niet het antwoord dat hij wilde. NRW houdt voet bij stuk en laat de LZV’s niet toe. Andere Duitse deelstaten doen iets minder moeilijk en er rijden op dit moment zo’n honderd ‘Lang-Lkw’s’ in die deelstaten op proef. Dit aantal staat in de schaduw van de ruim duizend LZV’s die intussen in Nederland zijn toegelaten.

Noordrijn-Westfalen voelt niets voor de ‘Gigaliners’, want de wegen in de deelstaat mogen niet nog sneller slijten. Maar er is nog een reden, een ideologische: de angst dat er extra vervoer naar de weg gaat, ten koste van het spoor. De deelstaat wordt bestuurd door sociaaldemocraten en die zijn, samen met de Groenen, vaste pleitbezorgers van het openbaar vervoer.

De christendemocraten omarmen de LZV’s ook niet van harte. De vorige minister van verkeer in NRW was een christendemocraat en deze politicus, Oliver Wittke, verklaarde vijf jaar geleden geen nieuwe proeven te zullen toestaan.

Toch is er een partij die de blokkade wil doorbreken: de FDP. Kijk maar naar onderstaande video van begin dit jaar. De spreekster, Gabriela König, is een liberale volksvertegenwoordiger in de deelstaat Nedersaksen.

De FDP is helaas voor Wematrans en collega-transporteurs die met LZV’s onderweg zijn, nog maar een kleine, marginale partij. In de Bondsdag zijn de liberalen vorig jaar verdwenen en ook in de meeste deelstaatparlementen is de FDP intussen niet meer vertegenwoordigd.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s