Waar was u toen de Muur viel?

muur2

De Zimmerstraße in Berlijn, een paar dagen na de val van de Muur.

Waar was u toen de Muur viel? Velen weten dit precies. Ook ik. Ik sliep. De televisie was die avond uitgebleven en ik had het niet laat gemaakt. Het nieuws, zondag precies een kwarteeuw geleden, drong pas de volgende ochtend tot mij door nadat ik de Volkskrant van de deurmat had gepakt. Nu zou het ondenkbaar zijn dat je wereldnieuws pas na een halve dag hoort, maar destijds was dit niet ongewoon.

Vopo

Oost-Berlijn, november 1989

Nee, je werd ook niet door de redactie gebeld met het dringende verzoek om naar de krant te komen of desnoods telefonisch ‘een stukkie’ door te geven. De avond van 9 november 1989 zou dit ook niet zijn gebeurd, want de avondploeg van het FD, twee redacteuren, een corrector en een handvol technici, had de krant al laten zakken voordat de verreikende gevolgen duidelijk waren van de droge mededeling van politbureaulid Günter Schabowski in het begin van de avond dat DDR-burgers ‘ab sofort, unverzüglich’ naar het Westen konden gaan.

Het FD bracht het nieuws in de editie van 9 november nuchter, feitelijk en vooral kort. “DDR-top zet grenzen open, ‘Muur in feite overbodig'”, luidde de kop van een stuk van nog geen driehonderd woorden op de voorpagina. Het woord Berlijn kwam er niet in voor. Een uitgebreide beschrijving van het spontane volksfeest rond de Muur bracht de krant zaterdagochtend op wat de optiekpagina heette.

VkDe Volkskrant sloot later dan het FD en had vrijdagochtend een (bijna) paginabrede, volwassen opening. ‘Rond elf uur ’s avonds waren al meer dan honderd Oostduitsers geteld die de grens met West-Berlijn waren overgegaan op vertoon van een identiteitskaart’, aldus correspondent Jos Klaassen. Het echte volksfeest moest nog beginnen toen Klaassen dit schreef.

Naamloos-2

Een kwarteeuw geleden: uw blogger bij de Zimmerstraße.

Het vallen van de Muur heb ik gemist. Maar ik haalde de schade meteen in. Voor het FD schreven destijds collega’s over Duitsland. Berlijn kende ik echter goed, had er kennissen en mijn moeder was er geboren. Ik nam de nachttrein naar Berlijn en had er een indrukwekkend weekeinde.

 

 

Geef een reactie

