Nee tegen Nederlandse gigatrucks in NRW

Denkbare LZV-combinaties | Tobias Fleischmann/Wikipedia

In Duitsland heten ze Euro-Combi’s, GigaLiners, Lang-LKW’s of soms ook Monstertrucks, in Nederland worden ze LZV’s of ook wel ecocombi’s genoemd: extra lange en zware vrachtwagens. In het liberale Nederland rijden er intussen meer dan duizend. Ook de Scandinavische autoriteiten hebben weinig problemen met de toelating van de combi’s, die tot 10 ton zwaarder kunnen zijn dan de grootste maat van de gangbaardere modellen.

Voor bijvoorbeeld bloemenhandelaren zijn ze een uitkomst. Beduidend grotere hoeveelheden kunnen in een keer naar de klant worden gereden. Maar veel handelaren van tuinbouwproducten hebben hun klanten over de grens. Helaas voor hen houdt het LZV-feest bij de Belgische en Duitse grens op. In beide landen lopen sinds dit kort bescheiden proeven met de lange vrachtwagens, maar de autoriteiten staan er duidelijk niet te trappelen om vergunningen uit te delen.

Neem Noordrijn-Westfalen, de Duitse deelstaat die zo belangrijk is voor de Nederlandse economie. Minister-president Hannelore Kraft van ‘NRW’ was vrijdag in Nederland en zou bij haar bezoek in het Torentje van premier Mark Rutte te horen hebben gekregen dat Den Haag graag ziet dat de LZV’s over de grensoverschrijdende snelwegen naar de grote Duitse steden in het Ruhrgebied mogen rijden.

Krafts minister van economische zaken, Garrelt Duin, was meegereisd. ’s Avonds sprak ik Duin bij een feestje bij de Duitse ambassadeur, Franz Josef Kremp, aan de Hofvijver, tegenover het Torentje. ‘Nee, ze komen er niet. We willen het niet’, zei Duin, oud-voorzitter van de SPD in de naburige deelstaat Nedersaksen.

En waarom niet? De Duitse wegen, in ieder geval die in NRW, zijn zo slecht dat ze in geen geval nog zwaarder mogen worden belast. ‘Onze wegen kunnen het niet aan. De bruggen houden het niet.’ En waarom zijn die dan zo slecht? ‘We hebben veertig jaar niet geïnvesteerd. Wel in nieuwe wegen, maar niet in het onderhouden van de bestaande infrastructuur. Politici verbinden hun naam graag aan de aanleg van nieuwe wegen. Zo werkt de Duitse politiek.’

Een intussen berucht voorbeeld van een belangrijke snelwegbrug in NRW waarvan het vrachtverkeer (vanaf 3,5 ton) geen gebruik meer mag maken, is de Rijnbrug bij Leverkusen, dichtbij Keulen. Deze brug is 50 jaar oud, versleten en op zijn vroegst in 2020 vervangen door een nieuwe overspanning. Zes jaar lang moet het vrachtverkeer met een boog om Keulen heenrijden, om over bruggen te gaan die ook niet meer de nieuwste zijn.

Advertenties

5 thoughts on “Nee tegen Nederlandse gigatrucks in NRW

  1. Geen zuivere discussie. Het gaat om het gewicht per as, de lengte v/d vrachtwagen an sich is niet zo interessant. Bloemenvervoer (relatief laag gewicht) per LZV zou dus gewoon moeten kunnen. Al zal het ook wel te maken hebben met de nationale concurrentie positie in de verschillende landen.

    Sowieso wordt er behoorlijk conservatief gedacht in de EU (ook door EU wetgevers) t.a.v. de lengte vd vrachtwagen; bv. ook i.c.m. de aerodynamica en daarmee dus uitstoot en verbruik.

  2. Om daaraan toe te voegen; ik verbaas mij erover dat de basisvorm v/d vrachtwagen al decennialang hetzelfde is, weliswaar wat afgeronder en met windgeleiders, maar dat is het dan ook. En dit terwijl er al vrachtwagens ontworpen zijn die dankzij een verbeterde aerodynamica 30% (of meer) zuiniger zijn dan wat er nu op de weg rondrijdt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s