Belgische schroom

Gemakkelijk is het niet altijd om als Nederlandse journalist informatie te krijgen in België. Vooral bij de federale overheid in Brussel is het dikwijls een onbegonnen zaak om gegevens en citaten te verzamelen die een artikel over België in een Nederlandse krant kunnen stutten. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit antwoord heb gekregen op vragen die ik bij een FOD (Federale Overheidsdienst, zeg maar departement) had neergelegd. Ze beloven terug te bellen, maar doen dit niet, en op mails ontvang je geen reactie.

Het kan zijn dat ze Nederland niet belangrijk vinden. Maar een andere verklaring is dat ze het niet chic vinden om in een buitenlandse krant de vuile was (want daarvoor bel je zo wel eens, zie bovenstaande link naar een eerdere weblog) buiten te hangen.

Bij het werken aan een artikel dat vandaag in het FD staat over de hobbels op de elektriciteitsmarkt in België, merkte ik een vergelijkbare terughoudendheid bij een van de Belgische grootverbruikers die ik benaderde voor een reportage. Fred Hornung, een Nederlander die directeur is van een zinksmelterij in Balen, dat niet ver van Eindhoven ligt, wilde niet ingaan op onze vragen over de hoge stroomprijzen en de tijdelijke sluiting van twee kernreactoren omdat dit ‘een kwestie is die binnen België opgepakt dient te worden.’

Dit antwoord deed mij denken aan een interview dat ik in de herfst van 2010 in een café in Mechelen had met de Vlaamse werkgeversvoorzitter Peter Leyman. Zijn hart lag op zijn tong, wat tot gevolg had dat hij brandhout maakte van Vlaanderen. Zijn felle kritiek op eigen land werd hem in Vlaanderen niet in dank afgenomen. De Vlaamse minister-president Kris Peeters nodigde het FD uit om in een gesprek tegengas te kunnen geven. Peeters zei het niet hardop, maar de Vlaamse media (de kranten en de VRT-omroep) deden dit wel: afkeuren mag, maar doet dit alsjeblieft binnenskamers.

2014-06-25 15_04_36-01_002_GPV1QU_20100916_TYDHP_00.PDF - Adobe Reader

Ook bij Voka, de Vlaamse werkgeversorganisatie, waren ze niet gelukkig met Leymans losse lippen in het FD. Een paar maanden na het interview vertrok hij er. Leyman is nu directeur van een sociale werkplaats bij Gent.

Geef een reactie

