Rode Duivels scoren, ook Vlaanderen hangt de vlag uit

België stond zondagavond op zijn kop na de overwinning van de Rode Duivels op het Russische elftal. In elke straat was er vuurwerk, zei maandagochtend een presentator op de VRT, de Vlaamse radio. ‘In ieder geval bij mij in de straat.’

Maandag reed ik door West-Vlaanderen en inderdaad kwam ik meer zwart-geel-rode versieringen tegen dan ik had verwacht. Een op de drie Vlamingen stemde eind mei op de Nieuw-Vlaamse Alliantie, de partij van de Vlaamse nationalist Bart De Wever. Die partij zegt het niet vaak hardop, maar het ultieme doel is het rijke Vlaanderen los te weken van het armlastige Wallonië. Met zo’n hoge score denk je dat de Vlamingen weinig ophebben met Belgicistische symbolen.

Maar toen ik door de straten in Kortrijk reed op weg naar een afspraak, besefte ik dat als een op de drie op de N-VA stemt, dit betekent dat twee derde de partij heeft genegeerd. Bovendien weet ik dat politicologen steeds weer benadrukken dat een flink deel van het N-VA-electoraat, misschien wel een overgrote meerderheid, niet op de partij stemt met in het achterhoofd een Vlaamse republiek.

2014-06-23 12.31.01

Wel hangen er duidelijk minder vlaggen in de straten in de provincie West-Vlaanderen dan in Nederlandse steden. Veel straten zijn geheel kaal, de meeste straten hebben een of twee spaarzaam versierde panden. Veel vlaggen waren bovendien Jupiler-vlaggen, met het embleem van het grootste biermerk van België, die een belangrijke sponsor van de Rode Duivels is. Dit doet vermoeden dat niet heel veel Vlamingen de officiële driekleur in huis hebben. En dat verbaast mij weer niets.

2014-06-23 12.24.47

2014-06-23 12.38.32 2014-06-23 12.34.04 2014-06-23 12.43.48 2014-06-23 12.45.27

One thought on “Rode Duivels scoren, ook Vlaanderen hangt de vlag uit

Geef een reactie

