De duizendste supertruck

Vorige week had ik Transport en Logistiek Vlaanderen aan de lijn om met secretaris-generaal Lode Verkinderen van deze zusterorganisatie te praten over de gebrekkige aandacht in België voor het fileprobleem. Volgens Verkinderen zou Vlaanderen een voorbeeld kunnen nemen aan Nederland, dat in zijn ogen wel veel heeft gedaan om de doorstroming van het beroepsverkeer te verbeteren.

Hij verwees onder meer naar de wijze waarop Nederland met LZV’s omgaat. LZV is een afkorting die onder meer de RVD gebruikt voor extra lange en zware vrachtwagens. Supertrucks dus, die zo veel langer zijn dan gewone combinaties dat er minder van op de weg zouden moeten om eenzelfde hoeveelheid vracht te vervoeren.

België moest tot nu toe niet veel hebben van LZV’s. Vlaanderen begint in juli pas met een proef, waarvoor overigens ook Nederlandse transporteurs zich hebben aangemeld.

En Nederland? Daar rijden nu al duizend supertrucks rond, zei Verkinderen, niet zonder jaloezie.

Bij TLN in Zoetermeer heb ik dit vanochtend gecheckt. Inderdaad, duizend, en wel precies vandaag. Minister Melanie Schultz van Infrastructuur reikt aan het einde van de middag een ontheffing uit aan een transportondernemer voor de duizendste truck. In Madurodam, dat precies tegenover het departement van Schultz ligt. Kennelijk heeft de minister vandaag niet veel tijd.

Bij TLN legt beleidssecretaris Ambro Smit uit dat Nederland voorop loopt met de toelating van LZV’s, na Finland en Zweden. Maar Smit wijst er ook op dat 1000 niet heel veel is op een totaal van een kleine 150.000 trucks in Nederland. ‘Er is nog niet echt een effect te meten’, zegt hij.

Nederland loopt buiten Scandinavië voorop en dat betekent automatisch dat België een achterstand heeft. Vlaanderen begint nu pas en Wallonië doet nog helemaal niets. Maar België blijkt niet het enige land te zijn dat, in de ogen van de transporteurs en verladers, ‘laks’ is. Duitsland, niet zomaar een buurland, is ook het proefstadium nog niet voorbij. Op het uitgebreide Duitse wegennet, dat met lange afstanden tussen de grote bevolkingskernen zich juist goed zou lenen voor LZV’s, rijden nog niet eens vijftig supertrucks.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s