Jaloers op Nederland

Ja en nee. Voor de artikelen vandaag in het FD over de hardnekkige files in België en de daarmee verbonden extra kosten voor Nederlandse transporteurs, maak ik ook gebruik van mijn eigen ervaringen. Wie vaak in het land moet zijn en daarvoor de auto gebruikt, lijdt zelf mee.

Om op tijd te zijn op een afspraak voor de middag in Brussel, moet ik ruim voordat mijn collega’s opstaan, de deur al achter mij dichttrekken. Toen ik onlangs naar een verkiezingsfeestje met PS-kopstukken op een vrijdagavond in Bergen ging, reed ik in de namiddag van Amsterdam via Maastricht, Luik en Namen naar de Borinage, om langdurig stilstaan op de twee grootste knelpunten, Antwerpen en Brussel, bij voorbaat uit te sluiten. Honderden kilometers extra, voor mijn werkgever een extra kostenpost.

Maar nee, deze ergernissen zijn niet de motor achter de productie voor de krant. Dat zijn waarnemingen voorafgaand aan de verkiezingen van eind mei, gecombineerd met analyses en waarschuwingen van economen.

Die waarnemingen waren bijvoorbeeld dat een proef met rekeningrijden in het voorjaar in Brussel niet erg vlot liep. Enerzijds omdat de proef veel te klein en van te korte duur was om echt als test te kunnen dienen – een typisch Belgische halfslachtige aanpak – en anderzijds omdat de Brusselaars en de in Brussel werkende Vlamingen en Walen massaal zouden hebben laten weten niets te zien in het systeem dat volgens experts dé oplossing kan zijn van het fileprobleem. Op een Facebook-pagina tegen het experiment zouden honderdduizend likes zijn geplaatst.  Ik vond die (Franstalige) pagina niet, wel een Nederlandstalige variant, maar die heeft slechts 25 vind-ik-leuks.

Dit deed mij denken aan het het Nimby-syndroom, wat bij de in zichzelf gekeerde Belgen veel sterker aanwezig is dan in Nederland, waar de gemeenschapsgeest de kans kreeg te groeien in de gezamenlijke strijd tegen het water. Nimby staat voor Not in my back yard. Dit slaat in de eerste plaats op de aanleg van nieuwe wegen, maar kan breder worden geïnterpreteerd. Wel graag de lusten van iets nieuws, maar alsjeblieft niet de lasten.

Een andere waarneming was dat de oeverloze discussie over de aanleg van een extra tunnel onder de Schelde bij Antwerpen, de Oosterweelverbinding, die voor het verkeer van en naar Nederland een belangrijke verlichting van het fileleed kan betekenen, vlak voor de verkiezingen een nieuwe draai kreeg. De Oosterweeltunnel moet de ring rond Antwerpen ontlasten. maar in plaats van vaart te zetten achter dit grote infrastructurele project, ging Vlaanderen debatteren over een kap over de ring. De tunnel had er overigens al moeten liggen. Experts hopen nu dat de onderdoorgang in 2023 gereed is, maar sommigen vrezen dat ook dit te optimistisch is.

Alleen de waarnemingen waren niet voldoende voor het artikel in het FD. Economen leverden het fundament. De Organisatie voor Economische Samenwerking en ontwikkeling maakte vorig jaar een schatting van de schade van het fileleed voor de Belgische economie. Dit was in het tweejaarlijkse rapport over het land. Daarnaast sprak ik Edwin De Boeck, hoofdeconoom bij de bank KBC in Brussel. Hij stelde dat het fileprobleem een van de grote bedreigingen voor de welvaart in België is geworden.

En wie je ook spreekt in België, allemaal zijn ze jaloers op Nederland. Op de sterk verbeterde doorstroming rond Eindhoven en op de uitgebouwde A2, een ‘startbaan’, zoals een Antwerpse econoom het traject tussen Utrecht en Amsterdam zei te ervaren.

2014/06/11 09_11_53-scorecard.inrix.com_scorecard_En ja, natuurlijk moet er ook een bron zijn van harde cijfers.Cijfers die aantonen dat België inderdaad gebukt gaat onder veel meer fileleed dan andere landen. Die cijfers vond ik bij Inrix, een bedrijf aan de oostkust van de VS.

 

Geef een reactie

