De Volvo-boot vaart nog altijd

2014-04-05 11.25.09Een week geleden was ik in Gent om met de boot naar Terneuzen te varen. Ik wilde een indruk krijgen van de wijze waarop Vlaanderen en Nederland samenwerken in de Kanaalzone, een sterk geïndustrialiseerde gebied verdeeld over twee landen waar zo’n 100.000 mensen werken. De havens van Gent en Terneuzen zijn samen even groot als de haven van Amsterdam.

De aanleiding was de afronding dit jaar van een Europees interregproject, de Grenzeloze Kanaalzone. Die is met een begroting van net iets meer dan €1 mln geen grote Vlaams-Nederlandse krachtenbundeling, maar wel een die ambtenaren en bedrijven aan beide zijden van de grens aan elkaar koppelt. ‘We kennen elkaar nu’, zei projectleider Monique Ekkebus, een medewerker van de provincie Zeeland, aan boord van het Gentse havenjacht dat genoemd is naar de plaatselijke opstandelingenleider Jacob Van Artevelde.

Met het miljoen zijn onder meer wegen opgeknapt, bomen geplant en openbaarvervoervoorzieningen verbeterd. Ook is er nagedacht over wat er nog meer mogelijk is. Geen wereldschokkende dingen, die in de schaduw staan van een duizend maal duurder project, de bouw van een nieuwe zeesluis bij Terneuzen. Ook het operationeel naar elkaar toe kruipen van de havenbedrijven van Gent en Zeeland is voor een Randstedeling spectaculairder.

2014-04-05 11.43.21Meer indruk maakte een vaartuig dat de Jacob Van Artevelde halverwege het Kanaal van Gent naar Terneuzen kruiste: de Freesia uit Kopenhagen. Dit is een ferry die in combinatie met twee zusterschepen zes keer per week op en neer vaart tussen Gent en het Zweedse Göteborg. De boot heet in de volksmond de Volvo-boot en blijkt met zijn voorgangers al sinds de jaren zestig te pendelen tussen de twee fabrieken waar Volvo in Europa auto’s assembleert. De boten vervoeren tegenwoordig ook vrachtwagens en voor een handvol vakantiegangers is ook altijd wel plaats.

De Zweden begonnen in 1965 in hun gloednieuwe fabriek in Zelzate bij Gent met de productie van de Volvo Amazon in Gent. Dit was drie jaar nadat het Luxemburgse staalconcern Arbed in Zelzate een fabriek had geopend. Deze staalfabriek, die Sidérurgie Maritime (Sidmar) werd gedoopt en die Waalse staalarbeiders huiverend la guillotine de la Wallonie‘ noemden, is er nog altijd. Bij de twee fabrieken, die van Volvo en de hoogoven van wat nu ArcelorMittal is, werken elk zo’n 5000 mensen.

Wilde verhalen dat Volvo zijn fabriek in Gent zou willen sluiten, zijn er met enige regelmaat. Na het vertrek van Renault uit Vilvoorde, Opel uit Antwerpen en Ford uit Genk zouden maar weinigen ook echt verbaasd zijn als ook Volvo zijn hielen licht. Maar bij de boottocht dacht niemand aan zo’n rampscenario voor de Gentse haven. Geen wonder, want de Chinese president, Xi Jinping, was net een paar dagen eerder in de fabriek geweest, die sinds 2010 in handen is van het Chinese moederconcern van Volvo, Geely. ‘Dat zit dus wel goed. Anders was Xi niet gekomen’, stelde een woordvoerder van het havenbedrijf van Gent.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s