Dol op Ryanair

Reizigers zijn niet dol op Ryanair, Easyjet of, in Nederland minder bekend, Wizz Air. Het boeken is een kwelling en het instappen en het vliegen zelf zijn meestal ook geen lolletje. Maar je komt voor een habbekrats op je bestemming en dit voordeel kan de vernederingen en ontberingen doen vergeten.

Maar budgetvliegmaatschappijen zijn soms wel lievelingen van regeringen. In het bijzonder van bestuurders van landen die met economische problemen worstelen en die over een toeristisch potentieel beschikken. Domweg omdat goedkopestoelenmaatschappijen grote massa’s toeristen kunnen aanslepen. Die geven geld uit en voorzien daarmee de lokale economie van broodnodige impulsen.

Toevallig sprak ik kort na elkaar bewindslieden uit Ierland, Cyprus en Georgië, drie landen met een zwakke economie die schreeuwen om extra bedrijvigheid. Bij alle drie bleek dat zij dromen van nieuwe, voor iedereen betaalbare vliegverbindingen, ook vanuit Nederland.

Ierland heeft al flink aantal van die toeristenglijbanen. Dit is niet zo vreemd is, want het land is de thuisbasis van Ryanair. Maar Dublin prijst zich gelukkig dat er snel een paar bijkomen. Een van die nieuwe routes start vanaf volgende week in Eindhoven en eindigt in Knock, een dorp in een toeristische uithoek van Ierland met volop mogelijkheden om te wandelen, te fietsen of langs de woeste Atlantische kust te toeren.

De Ierse regering en Ryanair sloten een fiscaal akkoord en staatssecretaris Michael Ring van toerisme uitte bij een bezoekje aan Eindhoven eerder deze maand zowaar enige waardering voor Michael O’Leary, de ceo van Ryanair die doorgaans op ramkoers ligt met de Ierse regering. Het Nederlandse toerisme doet het overigens al goed in Ierland, want vorig jaar was er een groei van de toestroom van Nederlanders met 12,5%, veel meer dan de doorsnee van het buitenlandse toerisme van ruim 7%.

Cyprus klaagt steen en been over de ongunstige vliegverbindingen die er nu met Nederland zijn. Die zijn duur, alleen toegankelijk voor reisgroepen of tijdrovend via een onzinnige tussenstop in Turkije. Het gevolg is dat er in februari minder dan honderd Nederlanders voor een vakantie op Cyprus kozen. Nederlanders mijden het eiland niet in eerste aanleg vanwege de winter, want in dezelfde maand vlogen meer dan duizend Belgen en 16.000 Britten naar Larnaka of Paphos.

2014-03-27 09_50_06-Microsoft Excel - TOURISM_MONTHLY_ARRIVALS_FEB14-EN-180314.xls  [Compatibiliteit

De Cypriotische minister van economische zaken en toerisme, Yiorgos Lakkotrypis, zei in januari bij een interview in Amsterdam dat er gesprekken zijn om Ryanair of het Hongaarse Wizz Air zover te krijgen dat zij bijvoorbeeld vanaf Eindhoven Nederlandse toeristen naar Cyprus willen vervoeren. Veel schot lijkt hier echter niet in te zitten. Het internationale toerisme is voor Cyprus veel maar dan voor Ierland een kurk waarop de economie drijft.

Voor Georgië, net als Cyprus op de grens van Europa en Azië, is een vergelijkbaar verhaal van toepassing. Ook maar twee rechtstreekse vluchten per week, die bepaald geen koopjes zijn. Giorgi Kvirikasjvili, de Georgische minister van economische zaken, stelde eerder deze maand bij een gesprek op de ambassade van zijn land in Den Haag dat ook Tbilisi hengelt naar praktische en betaalbare vluchten vanuit Nederland. Georgië is volgens hem een van de mooiste en veiligste landen aan de voet van de Kaukasus en aan de Zwarte Zee en bij uitstek geschikt voor avontuurlijke vakantiegangers uit Nederland. Ik geloof dit graag, maar kan er niet uit eigen ervaring over meepraten.

Bij het interview met de Ierse staatssecretaris van toerisme, Michael Ring, rond Saint Patrick’s Day, was overigens ook een topman van Ryanair aanwezig, Peter Bellew, hoofd verkoop en markering. Dit was niet mijn eerste keuze. Maar Tourism Ireland, het verkeersbureau van de Ierse republiek en Noord-Ierland, drong erop aan. Waarom voelde ik al aan en mijn vermoedens bleken bevestigd te worden in het gesprek met hem. Ryanair heeft een slecht imago in het bijzonder in Nederland en het concern en de Ierse regering zit dit begrijpelijkerwijs dwars. Morgen blog ik hierover meer.

 

 

Advertenties

One thought on “Dol op Ryanair

  1. Machtig benieuwd om morgen te lezen waarom mensen uit alle andere Europese landen het dan kennelijk wèl zo geweldig vinden om door Ryanair inderdaad als vee te worden behandeld.
    Het zijn volgens mij overigens niet het soort van “ontberingen en vernederingen” die je vergéét, maar integendeel, die je onthóudt en die maken dat je voor elke volgende vliegreis altijd éérst bij bij alle andere maatschappijen gaat zoeken naar betaalbare vluchten. Hetgeen tegenwoordig ook prima lukt: na alle onverhoedse toeslagen zijn Ryanair’s ‘eindprijzen’ (hallo, anyone home, EU?) vaak niet werkelijk concurrerend meer.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s