Bij Tesla is veel giga

Handig hoor, in de slotfase van de selectie de overgebleven kandidaten voor een miljardeninvestering publiek tegenover elkaar uitspelen. Doen die paar laatsten nog eens extra hun best.

Elon Musk, de 42-jarige zakenman die zes jaar geleden de leiding overnam bij Tesla Motors, blogde gisteravond op de site van de Californische fabrikant van elektrische auto’s een kaart van de Verenigde Staten met in knalrood de vier staten die nog in de strijd zijn voor zijn ‘gigafactory’. Eronder: ‘Final site selection activities are underway.’

GigafactoryDe deelstaat die de concurrentieslag wint, kan rekenen op niet minder dan 6500 nieuwe banen. Plus nog meer, want de $ 4 mrd tot $ 5 mrd die Tesla en mogelijke partners als het Japanse Panasonic willen investeren, zal ook regionale bouwbedrijven en toeleveranciers blij maken. Velen zullen een graantje mee kunnen pikken.

Best wel jammer dat de investering dit keer aan Nederland voorbij gaat. In Tilburg schroeft Tesla sinds een halfjaar de auto’s voor de EU-markt in elkaar en het Europese hoofdkwartier prijkt aan de Zuidas in Amsterdam. Maar ook logisch. Want Tesla bouwt in de nieuwe ‘gigafabriek’ geen voertuigen, maar accu’s. Die zijn zwaar en het transport naar de assemblagehal in Palo Alto van Model S, het enige type dat Tesla op dit moment op de markt heeft, zou veel te duur worden. Bovendien wil Tesla volop gebruik maken van wind- en vooral zonne-energie. Vandaar de keuze voor het Zuidwesten van de VS.

Giga mag de nieuwe fabriek zijn – Musk nam de term zelf in de mond – maar de Teslakoersontwikkeling is dat op dit moment ook. De waarde van het aandeel Tesla op de beurs in New York verzevenvoudigde in het afgelopen jaar. Dit jaar tot de gong op Wall Street gisteravond werd het aandeel 68% duurder. In de nabeurse handel steeg het aandeel met nog eens bijna $ 10 naar $262.50.

Veel analisten denken dat het aandeel (fors) overgewaardeerd is, zeker voor een bedrijf dat alleen nog maar verlies heeft geleden ($ 74 mln in 2013). Maar er zijn er ook, zoals Adam Jones van Morgan Stanley, die denken dat Tesla meer dan een hype is. Jones houdt er rekening mee dat Tesla met zijn nieuwe middenklasser, die over een paar jaar op de markt moet komen, de gevestigde auto-industrie nerveus kan krijgen en verdubbelde eerder deze week zijn koersdoel tot $320.

Tesla zelf denkt in 2020 een half miljoen auto’s te kunnen verkopen. In 2012 waren dit er 22.477, alle van het type Model S. Nederland is nog wel een belangrijke afzetmarkt, met 1200 stuks in 2013. De meeste gaan, voor minimaal € 66.200 per stuk, naar zakelijke afnemers. En dat zonder een cent aan reclame uit te geven. De fabrikant moet het ook in Nederland hebben van mond-tot-mondreclame en een enkele showroom, plus gratis publicaties als ook deze blog.

De bijtelling van 0% die voor elektrische auto’s vorig jaar in Nederland nog van toepassing was, verklaart het succes. Het nieuwe tarief van 4% is nog altijd gunstig, wat betekent dat er een goede kans is dat Nederland voor Tesla nog even de belangrijkste afzetmarkt in de EU blijft. In Europa als geheel is Noorwegen de koploper, met 2000 auto’s in 2013. Maar daar is niet alleen de fiscus vriendelijk voor eigenaren van elektrische voertuigen. Gratis parkeren en gebruik maken van de busbaan zijn enkele van de andere voordelen die de Noorse overheid heeft bedacht voor chauffeurs van auto’s die op een accu rijden.

De wagens die naar Noorse liefhebbers gaan, komen overigens niet uit Tilburg. Die worden gewoon in Palo Alto in elkaar gezet. De auto’s die de EU als eindbestemming hebben, gaan in enkele brokken in containers naar Noord-Brabant. De medewerkers in de hal in Tilburg doen niet veel meer dan de aandrijving in de carrosserie bevestigen. Ze sluiten het ‘huwelijk’, zoals die in het jargon in de auto-industrie heet. Een complete auto in de EU invoeren is aanmerkelijk duurder dan dezelfde wagen in onderdelen importeren.Tesla

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s