Geen boodschap zonder boodschapper

Vorige week was professor Mariana Mazzucato in Nederland. Een innovatiegoeroe van formaat. Van Italiaanse komaf, nu hoogleraar aan de Universiteit van Sussex in Brighton. Ze sprak voor een gezelschap van financiële professionals in de sfeervolle oude raadzaal van het vroegere stadhuis in Amsterdam, nu The Grand. Ze verontschuldigt zich voor haar Amerikaanse accent. ‘Mijn vader werkte als kernfysicus in de VS, ik heb op Princeton gezeten en daarom spreek ik nu alsof ik uit New Jersey kom.’

Nu zijn er wel meer innovatiewetenschappers van wereldformaat, misschien is er zelfs nog wel een met een mix van Italiaanse, Amerikaanse als Britse invloeden. Maar wat zeker ook indruk maakt, is haar manier van doen, de wijze waarop zij haar op de wetenschap gebaseerde boodschap – de staat is de echte motor van technologische innovatie in de wereld en niet het bedrijfsleven en al helemaal niet particuliere financiers – verkoopt aan haar publiek.

000000000095

Mariana Mazzucato

Haar mimiek, de wijze waarop ze haar lippen krult, de handgebaren en de toonvariaties in haar stem houden je bij de les zoals dat maar weinigen lukt. Mijn schieten op dit moment maar twee anderen te binnen die op een vergelijkbare wijze de toehoorders weten te betoveren, Peter Snow, een Britse journalist die jarenlang (tot 1997) Newsnight presenteerde, het BBC-equivalent van Nieuwsuur, en Brian Cox, een Britse deeltjesfysicus die bij een breed publiek bekend is geworden als presentator van BBC-programma’s over astronomie en natuurkunde.

Betoveren is overigens niet het juiste woord. Het is meer het door de persoonlijke, energieke aanpak weten fascineren en laten meeslepen in een betoog over een onderwerp dat vaak juist niet erg toegankelijk is. Een goede presentatie is het halve werk.

7160PXNpZsLHet thema van Mazzucato is eveneens droog. Haar boek, The Entrepreneurial State, oogt ook niet erg blits, met een wat amateuristische kaft en 237 pagina’s zonder ook maar een foto. Het boek, dat met de ondertitel Debunking Public vs. Private Sector Myths misschien eerder een pamflet is, heeft haar desondanks veel faam bezorgd. Zo veel dat minister Henk Kamp (‘Ja, hij is “smart”) haar bijna een jaar geleden op het departement van Economische Zaken ontbood om over het topsectorenbeleid te praten.

Voorafgaand aan de presentatie in The Grand voor enkele tientallen bankiers die lid zijn van CFA Society Netherlands sprak ik haar over het innovatiebeleid in de VS, Japan, Israël, Finland, Duitsland, Italië en Nederland, over het succes van Tesla en de mislukking van Solyndra, twee innovatieve starters waar president Barack Obama elk € 500 mln aan overheidsgeld inpompte. (Mazzucato: ‘Bij Solyndra zei iedereen: “Kijk, Obama kan het niet”. Toen Tesla vervolgens een succes werd, hoorde je niemand zeggen: “Obama, je doet het geweldig.”)

Het interview met haar staat donderdag in het FD, maar Tesla en Solyndra noem ik daarin door ruimtegebrek niet, evenmin als tal van andere voorbeelden die zij aanhaalde. Wel een plek heeft de iPhone van Apple. Hoofdstuk 5 uit haar boek heet The State Behind The iPhone leest zo weg. Ze beweert dat er zonder allerlei overheidsinvesteringen geen internet, geen gps, geen aanraakscherm en geen Siri was geweest, en dus ook geen iPhone. Of dit klopt kan ik niet met zekerheid zeggen, maar het is een mooi verhaal, dat ik niet snel zal vergeten.

Advertisements

One thought on “Geen boodschap zonder boodschapper

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s